Mini-Z MR03 Standard: Motor a převod
Autor článku: Libor
Asi žádný jiný díl v modelu MiniZ kategorie Standart nevyvolává při závodě tolik pozornosti a dohadů, jako motor. V rychlostech, kterých dosahují jednotlivé modely na rovinách, jsou viditelné rozdíly. Úvodem chci říct, že to zdaleka není způsobeno jen rozdíly mezi exempláři stejného typu motoru.
Motory jsou poměrně odolné a většinou není problém s jedním kusem odjet dvě až tři sezóny. Při správné údržbě netrpí na náhlou smrt a jejich konec se hlásí ztrátou výkonu.
Pravidla předepisují použití „krabičkové“ pohonné jednotky, kterou Kyosho prodává samostatně pod označením MZ9P a tak je také v regulích motor nejčastěji uváděn. Jedná se o výrobek Mabuchi a motory v autech, vyrobených asi od roku 2012, jsou označené laserovým popisem FC130RA2270. Dřívější modely MiniZ motory takto popsané neměly.

Pohledem do produktového listu zjistíme, že motory FC-130RA 2270 nejsou výrobcem určeny pro napětí, kterým jsou v modelu MiniZ napájeny, tj. 4,8 až 5 V. Proto se v průběhu jízdy motory silně zahřívají a v plastových klecích se špatně chladí. Tyto podmínky ale mají všichni jezdci stejné a proto záleží velmi na přípravě motoru před závodem i po něm.

Nový motor z krabičkového auta si připravíme pro záběh – vyjmeme ho z klece, sundáme pastorek a distanční bočnice a odpájíme kabely. Při záběhu motoru chceme dosáhnout toho, že se uhlíky co nejlépe přizpůsobí tvaru komutátoru, bez vzniku nevodivých míst s opalem. Současně je třeba zaběhnout kluzná ložiska, protože v nich dochází k velké ztrátě výkonu.

Já k záběhu používám jednoduchý přípravek, ve kterém je zabíhaný motor MZ9P protáčený ve směru provozních otáček jiným motorem. Kdo by měl zájem o technicky elegantnější provedení, najde ho například u PN racing pod obj. č. 10MB10. Pro pohon hnacího motoru používám buďto dva AAA články NiMh, které vydrží dodávat proud asi půl hodiny. Když mám přístup k 220V, používám napájení adaptérem od nabíječky (3 V) a nechávám motor zabíhat asi hodinu.

Velmi důležité je vyprání motoru po záběhu a po každém závodě. Komutátorové spáry se totiž postupně zaplňují kovovými částicemi, které zhoršují účinnost komutace a zkracují životnost motoru. Díky informacím od Luďka Aschenbrennera používám k praní zcela čistý technický benzín. Motor vložím do nádobky a takto odnesu k místnímu optikovi, který disponuje ultrazvukovou pračkou. Uzavřenou skleničku vložím do vodní lázně v pračce a za pár minut je motor jako nový.

Po vyfoukání a vyschnutí motoru je nutné namazat jeho kluzná ložiska. Používám olej od PN, ale dobře poslouží i olej na šicí stroje. Nevhodné jsou oleje na valivá ložiska, stejně jako různé oleje s konzervačním účinkem. V poloze hřídelkou vzhůru nechám sklouznout jednu kapku oleje k přednímu ložisku a takto nechám motor stát několik minut, dokud olej vzlíná do ložiska. Pak provedu totéž na druhé straně. Pro motor může být smrtelné, když ho přemažeme (olej znečistí komutátor) a proto máme na paměti, že jedna kapka stačí. Přední ložisko můžeme přimáznout kapkou oleje i v průběhu závodu.

Než motor vsadíme zpátky do modelu, připájíme napájecí kabely. Můžeme použít původní, ze kterých odebereme tepelnou pojistku. Tyto kabely jsou ale dost tvrdé a proto se brzy uklepou v blízkosti spoje s kontaktním očkem. Jestliže chceme předejít výpadku v závodu, vyměníme kabely za poddajnější nebo rovnou použijeme hotové kabely s očkem od výrobců příslušenství k MiniZ.
Převod na zadní kola Model je osazen 6-ti zubovým pastorkem, který se téměř nepoužívá. V kategorii Standart se na RCP jezdí osmi nebo 9-ti zubové pastorky, což sice způsobuje podstatně silnější zahřívání motoru, ale dosahované časy na kolo jsou rychlejší. V jednom ze sáčků s příslušenstvím k modelu jsou přiloženy nejen pastorky, ale také distanční bočnice, kterými se nastavuje správná mezizubová vůle.

Pastorky mají slušnou kvalitu a jednu sezónu na RCP dráze s vybraným dílem určitě odjedeme. Pastorek 9T se osvědčuje na dráze, kde je delší rovinka. Auto s tímto převodem (9/43) méně brzdí a může nám pomoci u modelu, který je přetáčivý v nájezdu do zatáčky. Převod ale více zatěžuje akumulátory a tak s ním budeme úspěšní jen v kombinaci s kvalitními články.
Zatím nevloženy. Buď první a poděl se o své poznatky !
Autor článku: Libor
Asi žádný jiný díl v modelu MiniZ kategorie Standart nevyvolává při závodě tolik pozornosti a dohadů, jako motor. V rychlostech, kterých dosahují jednotlivé modely na rovinách, jsou viditelné rozdíly. Úvodem chci říct, že to zdaleka není způsobeno jen rozdíly mezi exempláři stejného typu motoru.
Motory jsou poměrně odolné a většinou není problém s jedním kusem odjet dvě až tři sezóny. Při správné údržbě netrpí na náhlou smrt a jejich konec se hlásí ztrátou výkonu.
Pravidla předepisují použití „krabičkové“ pohonné jednotky, kterou Kyosho prodává samostatně pod označením MZ9P a tak je také v regulích motor nejčastěji uváděn. Jedná se o výrobek Mabuchi a motory v autech, vyrobených asi od roku 2012, jsou označené laserovým popisem FC130RA2270. Dřívější modely MiniZ motory takto popsané neměly.

Pohledem do produktového listu zjistíme, že motory FC-130RA 2270 nejsou výrobcem určeny pro napětí, kterým jsou v modelu MiniZ napájeny, tj. 4,8 až 5 V. Proto se v průběhu jízdy motory silně zahřívají a v plastových klecích se špatně chladí. Tyto podmínky ale mají všichni jezdci stejné a proto záleží velmi na přípravě motoru před závodem i po něm.

Nový motor z krabičkového auta si připravíme pro záběh – vyjmeme ho z klece, sundáme pastorek a distanční bočnice a odpájíme kabely. Při záběhu motoru chceme dosáhnout toho, že se uhlíky co nejlépe přizpůsobí tvaru komutátoru, bez vzniku nevodivých míst s opalem. Současně je třeba zaběhnout kluzná ložiska, protože v nich dochází k velké ztrátě výkonu.

Já k záběhu používám jednoduchý přípravek, ve kterém je zabíhaný motor MZ9P protáčený ve směru provozních otáček jiným motorem. Kdo by měl zájem o technicky elegantnější provedení, najde ho například u PN racing pod obj. č. 10MB10. Pro pohon hnacího motoru používám buďto dva AAA články NiMh, které vydrží dodávat proud asi půl hodiny. Když mám přístup k 220V, používám napájení adaptérem od nabíječky (3 V) a nechávám motor zabíhat asi hodinu.

Velmi důležité je vyprání motoru po záběhu a po každém závodě. Komutátorové spáry se totiž postupně zaplňují kovovými částicemi, které zhoršují účinnost komutace a zkracují životnost motoru. Díky informacím od Luďka Aschenbrennera používám k praní zcela čistý technický benzín. Motor vložím do nádobky a takto odnesu k místnímu optikovi, který disponuje ultrazvukovou pračkou. Uzavřenou skleničku vložím do vodní lázně v pračce a za pár minut je motor jako nový.

Po vyfoukání a vyschnutí motoru je nutné namazat jeho kluzná ložiska. Používám olej od PN, ale dobře poslouží i olej na šicí stroje. Nevhodné jsou oleje na valivá ložiska, stejně jako různé oleje s konzervačním účinkem. V poloze hřídelkou vzhůru nechám sklouznout jednu kapku oleje k přednímu ložisku a takto nechám motor stát několik minut, dokud olej vzlíná do ložiska. Pak provedu totéž na druhé straně. Pro motor může být smrtelné, když ho přemažeme (olej znečistí komutátor) a proto máme na paměti, že jedna kapka stačí. Přední ložisko můžeme přimáznout kapkou oleje i v průběhu závodu.

Než motor vsadíme zpátky do modelu, připájíme napájecí kabely. Můžeme použít původní, ze kterých odebereme tepelnou pojistku. Tyto kabely jsou ale dost tvrdé a proto se brzy uklepou v blízkosti spoje s kontaktním očkem. Jestliže chceme předejít výpadku v závodu, vyměníme kabely za poddajnější nebo rovnou použijeme hotové kabely s očkem od výrobců příslušenství k MiniZ.
Převod na zadní kola Model je osazen 6-ti zubovým pastorkem, který se téměř nepoužívá. V kategorii Standart se na RCP jezdí osmi nebo 9-ti zubové pastorky, což sice způsobuje podstatně silnější zahřívání motoru, ale dosahované časy na kolo jsou rychlejší. V jednom ze sáčků s příslušenstvím k modelu jsou přiloženy nejen pastorky, ale také distanční bočnice, kterými se nastavuje správná mezizubová vůle.

Pastorky mají slušnou kvalitu a jednu sezónu na RCP dráze s vybraným dílem určitě odjedeme. Pastorek 9T se osvědčuje na dráze, kde je delší rovinka. Auto s tímto převodem (9/43) méně brzdí a může nám pomoci u modelu, který je přetáčivý v nájezdu do zatáčky. Převod ale více zatěžuje akumulátory a tak s ním budeme úspěšní jen v kombinaci s kvalitními články.
Komentáře k článku:
Zatím nevloženy. Buď první a poděl se o své poznatky !