Mini-Z MR03 Standard: Přední náprava

Autor článku: Libor



Přední náprava modelu MR03 je velmi vydařená a pro hladkou RCP dráhu neznám lepší konstrukci. Na fotografii vidíme její rozborku. Nad a pod závěsem kola je umístěna plastová podložka tl. 0,5 mm. Zcela vpravo jsem umístil ještě jednu podložku tl. 1 mm, která je ve dvou kusech součástí příslušenství. Poloha podložek na čepu a jejich kombinace dovoluje měnit světlou výšku a také zdvih kola. Já preferuju originální zdvih 1 mm, ale kvůli snížení světlé výšky umísťuju obě 0,5 mm podložky pod závěs – jak ukazuje následující foto.



Při zachování dostatečné dráhy pro odpružení kola je auto na RCP dráze přesnější. Jak už jsem napsal v úvodu, specifikum dráhy je v tom, že mezi dílci, ze kterých je dráha sestavená, vznikají schodovité nerovnosti. Kola na nich musí rychle reagovat. Když je v zatáčce vnější kolo na dorazu, pak na nerovnostech odskakuje a auto mění stopu. Kromě toho se tak přední gumy dřív unaví a auto během jízdy postupně ztrácí točivost.

Mnohem horší vliv na jízdní vlastnosti mají zadrhávající závěsy předních kol. Jestliže kolo nereaguje na malou svislou sílu a odpruží až teprve pod větší zátěží, změní se v zatáčce prudce poloha přední části auta. Výsledkem je náhlá ztráta gripu zadní nápravy (!) a přetočení modelu. Takový jízdní projev je obtížně zvládnutelný, protože ke smyku dochází v různých fázích průjezdu zatáčkou. Mnoho jezdců o této souvislosti neví a příčinu hledají v zadní části auta.





Někdy se uvádí, že na vině je hrubý povrch svislých čepů (kingpinů). Jak ale vidíme na fotografii, jejich kvalita je slušná. Mám také kingpiny nitridované s absolutně hladkým povrchem, ale i na nich se závěsy kol dokážou zakousnout. Zkoušel jsem pochopitelně třecí plochy mazat, ale často jsem měl pocit, že výsledek je horší, než nasucho.



Po určitou dobu jsem se proto domníval, že by pomohlo, kdyby závěsy kol na kingpinu neklouzaly, ale pohybovaly by se dohromady. Nainstaloval jsem tedy kingpiny opačně, jak je na fotografii (mezi povrchem dráhy a pinem zůstala dostatečná mezera). V takové konfiguraci vzniká jediné slabé tření kov na kov ve spodní kouli. Závěsy kol pak reagovaly okamžitě i na velmi slabé impulzy, a v zatáčkách se zadek auta choval velmi předvídatelně. Jenže auto nedrželo rovný směr, na rovinkách jsem ho naháněl ze strany na stranu a ve vyšší rychlosti bylo neřiditelné. Proto jezdím přední nápravu už jen v originální podobě.



Řešením zadrhávajících závěsů předních kol se ukázal být až Kyosho Kingpin Oil (MZW114). Je extrémně vzlínavý a pronikne do závěsů i po sestavení nápravy. Okamžitě zasychá, takže na ošetřených plochách neulpívá prach. Velmi se jím sníží statické tření a „šprajcování“ závěsů na pinech. Pohybují se plynule a to se nemění ani během celého závodu.



Pravidla Grand Prix Mini-Z Cupu pro kategorii Standart dovolují výměnu originálních celoplastových závěsů předních kol za kovové. Ty musí mít stejnou geometrii, tedy nulový příklon. Při použití Kingpin Oil není v plynulosti pohybu mezi kovovým a sériovým závěsem rozdíl. Kovový závěs ale poskytuje větší spolehlivost, protože u plastových závěsů dochází po určité době k odlomení čepu do oka spojovačky.



Náhradní plastové závěsy kol se prodávají v setu MZ403. Kovové závěsy s příklony 0° se nechají sehnat už od 200,- Kč, ale pevnost materiálu jejich hřídelí je mizerná a ohýbají se (na koberci). Kovové závěsy Kyosho R246-1310 jsou dražší, ale tomu odpovídá i jejich kvalita.



Na závody s sebou vozím také rezervní set MZ411 pro případ, že by se ulomilo oko zavěšení horních ramen odpružení. Za dobu, co jezdím Grand Prix Mini-Z Cup, jsem ho ale ještě nepotřeboval.

Na RCP se jezdí ohleduplněji, než například na koberci, protože při kolizi skoro vždy utrpí ztrátu všichni, kdo jsou v ní zapojeni. Souvisí to s tím, že auto se při kontaktu s pěnovým mantinelem zastaví. To jezdce nutí k tomu, aby jeli velmi přesnou stopu, a tento návyk se pak vyplácí i na jiných tratích nebo v jiných měřítkách.


Komentáře k článku:


Zatím nevloženy. Buď první a poděl se o své poznatky !