Online: /


Junkers Ju-87B STUKA



V prvních třech letech II. světové války se slovo STUKA stalo synonymem pro hrůzu a teror. Po celé Evropě se civilisté i vojáci naučili třást, když zaslechli kvílivý jekot střemhlavých bombardérů, Stuk, řítících se na cíl...

Když jsem loni v létě začal uvažovat o novém modelu letadla, měl jsem na mysli opět některou ze stíhaček II. světové války. Pak se mi ale náhodou naskytl plán Stuky, bylo tedy rozhodnuto. Neokoukaný bombardér s jednoduchým pevným podvozkem, navíc stavěný podle osvědčeného plánu od Nicka Ziroliho, to vše dávalo záruky na bezproblémovou stavbu a létání. Do jaké míry to byla pravda, se dočtete dále. Takže po prostudování plánu a zakoupení staršího motoru ZG-62 jsem se v září loňského roku pustil do stavby mého prvního většího modelu s benzinovým motorem.

POPIS STAVBY

Křídlo

Křídlo postavené vcelku je běžné dřevěné konstrukce tvořené překližkovými žebry centroplánu, nesoucími též demontovatelný pevný podvozek. Žebra koncových částí jsou balzová a balzový je rovněž tuhý potah (lehká balza tloušťky 2,5 mm). Ten jsem lepil na kostru ne prkénko po prkénku, ale v celých, už vybroušených, " plachtách" . V průběhu stavby byly konce křídla " nakrouceny" do negativů. K trupu je křídlo připevněno pomocí dvou imbus šroubů M6 a kolíku. Vztlakové klapky a křidélka jsou rovněž konstrukční, panty u nich tvoří laminátové závěsy a ocelová struna provlečená po celé délce. Křidélka i klapky jsou tak snadno demontovatelné. Na spodku křídla jsou ještě funkční výklopné brzdicí štíty a v náběžné hraně přistávací reflektor z bateriové svítilny.







Podvozek je svařen z nerezových trubek a má funkční teleskopické odpružení. Jako pružící a tlumící element jsem použil pás silikonové gumy o průřezu 12x12 mm. Jeho délku bylo nutné určit až podle konečné hmotnosti modelu a jeho chování při přistání a pojíždění. Kola značky Airtop mají průměr 140 mm. Podvozkové kryty (tzv. bačkory) jsou vylaminovány do negativní formy. Ocasní plochy jsou obdobné konstrukce jako křídlo.



Trup

Stavbu trupu jsem začal ručním vyřezáním všech přepážek a ostatních dílů z březové překližky tl. 3 mm lupenkovou pilkou. Příště bych určitě použil kvůli hmotnosti překližku topolovou. Následovalo slepení základní roviny páteře a její ustavení s již navlečenými přepážkami na pracovní desku. Pak už šla práce na hrubé stavbě celkem rychle od ruky, protože zbývalo zalepit špalky se závity pro přišroubování křídla a balzové lišty 3x7 mm do výřezů po obvodu přepážek. Potah je opět z lehké 2,5mm balzy lepené na trup po celých prkénkách (předem navlhčených) lepidlem Purex.





Motorový kryt je laminovaný na pozitivním kopytu vybroušeném z bloku polyuretanu. Při pečlivé práci se tak dá získat celkem hladký povrch, který není po přebroušení potřeba tmelit. Vrtulový kužel se středovým šroubem je rovněž laminátový, pouze základová deska je vysoustružená z hliníku.





Čirý překryt kabiny je vakuově lisovaný známou metodou z fólie tl. 0,6 mm. Vylisoval jsem rovnou dva kusy a jeden olaminoval 4 vrstvami skelné tkaniny 110 g/m?. Po vyříznutí " okének" vzniklo orámování překrytu kabiny. Interiér kabiny je dost zjednodušený.



Sedačky, boky a podlaha jsou z PS desek, makety přístrojů dodala specializovaná firma Propagteam. Vše je upraveno barvami Humbrol. Figurku pilota jsem nesehnal, a tak v jeho sedačce sedí německý palubní střelec - figurka od fy Dragon. Závěsník bomby pro střemhlavé bombardování je funkční, včetně výklopného ramene spájeného z mosazných trubek. Ovládá ho podvozkové servo Hitec HS-75BB.



Povrchová úprava

Balzové části jsou po přebroušení 2x nalakovány nitrolakem. Někde bylo potřeba i tmelit. K tomu jsem použil šlehané tmely Onetime nebo Dřevokit Kittfort. Pro zpevnění povrchu je vše olaminované jednou vrstvou skelné tkaniny 33 g/m2 a pryskyřicí L285. Zbytky nespotřebovaného lepidla jsem většinou použil k laminování drobných detailů, jako např. 12 kusů maketových výfuků. Po dalším, už jen lehkém přebroušení, je kompletně celý model nastříkaný dvousložkovým plničem a pod vodou obroušený smirkem zrnitosti 1000. (Neznám snad nikoho, kdo by se na tenhle proces těšil. Ale co naplat, povrchovkou se dá leccos dohnat, anebo taky všechno ztratit.)



Naznačení paneláže jsem docílil nalepením 0,5 mm širokých proužků ze samolepicí fólie ještě před stříkáním plničem. Po jeho obroušení stačilo proužky sloupnout a vzniklo tak přesné ohraničení panelů. Samolepicí nýty jsou produktem Jiřího Adámka. Nalepení kolem 14 000 nýtů byla kupodivu docela rychlá a příjemná práce. Kamufláž stříkám akrylátovými barvami RM, na patinu (očouzení, rezaté výfuky apod. ) se mi spíš osvědčily barvy Humbrol. Vrchní ochranný lak je dvousložkový akrylátový s matovadlem.





RC vybavení

Přijímač Hitec HFD-08RO, serva Hitec řady HS-422, 475, 625, 645, 755, 75 podv. To celé napájí pětičlánek Sanyo NiCd 1800 mAh. Tedy nic zvláštního.

Pohonná jednotka

Benzinový motor Titan ZG-62SL jsem opatřil tlumičem vlastní výroby, protože originální " krabička" by trčela z boku kapoty ven. Motor je vybavený zásuvkou pro tzv. easy start. Nádrž má objem 500 ml.

br>

Zálet

První let se odehrál na našem letišti nedaleko Chocně. Mimochodem, kdysi to bývalo tovární letiště firmy Mráz, takže má bohatou historii. A za války zde Němci na Stukách také létali. Za ne zrovna ideálního počasí se po 9 měsících stavby Ju-87B Stuka konečně odpoutala od země. Zatím bez motorového krytu, bačkor a kabiny. Let probíhal bez problému, jen přistání muselo být pod plynem, protože vrtule 24x8 měla při volnoběhu velký brzdný účinek. Po výměně bylo už vše v pořádku a mohl jsem zkusit i vztlakové klapky, které – jak se ukázalo fungují taky dobře. Až poté jsem model zvážil. Hmotnost včetně paliva vyšla na slušných 12,4 kg.



Co dodat? Stuka mě nakonec nezklamala. I do našeho auta se při přepravě na letiště vejde. Jediné, co jsem na začátku přehlédl je její tvarová složitost a množství, pro Stuku charakteristických, detailů (přestože jsem ji chtěl mít jen jako polomaketu a řadu věcí jsem vypustil nebo zjednodušil).

I proto jsem mohl vyrazit na první akci až začátkem června, kdy proběhl letecký den v Litomyšli. Tam jsme jako divadelní seskupení Nebeští chlapci sehráli útok na ruský tábor kdesi na východě.



Martin Hynek se svojí Stukou. Jak vidět, ani přistání do vyšší trávy modelu neublíží.


Stuka na přistání s vysunutými klapkami. Martin při ladění motoru Stuky.


Martin znovu s Junkers Ju-87B Stuka.


Konstrukce modelu je složitá, Martin si dal tu práci a výsledek stojí za to.



Více informací lze nalézt na webových stránkách http://www.rcteam.cz , kompletní fotodokumentaci ze stavby na http://fotoalba.cz/hynek.myto

Tak snad zase někdy příště. Třeba o B-25 Mitchell. Už se na něho těším…

Martin Hynek, Vysoké Mýto


Video: Ju 87B Stuka, video (8 MB)

Parametry modelu:

Klub RC Team Vysoké Mýto
Název modelu Junkers Ju-87B STUKA
Konstrukce Nick Ziroli USA
Měřítko 1:5,5
Šířka (Rozpětí) 2.530 mm
Délka 2.020 mm
Výška
Motor Titan ZG-62
Převodovka
Vrtule ZDZ 22x10
Rx - přijímač Hitec HFD-08
Regulátor
Serva HS 422,3x475,2x625,645,755,75
Aku 5x NiCd 1.800 mAh
Doba provozu cca 15 min.
Hmotnost 12.400 g
Plocha křídel
Měrné zatížení
Ovládané prvky K/V/M/S/Klapky/Brzdy
Postaveno 09/2007-05/2008
Technické listy RCTeam_modely.pdf


Prosím, ohodnoťte výše uvedený příspěvek známkou jako ve škole. Díky.