Vysoke Myto, CZ:
Teplota: 10.6 stC
Vlhkost: 57.6 %

Heřmanská mini-z tříhodinovka
České Heřmanice, 30.1.2011



Myšlenka na uspořádání vytrvalostního závodu vznikla na jednom z pátečních tréninků, kdy jsme se „zdrogovaní minizetky“ na dráze honili od sedmnácti hodin až téměř do půlnoci. Co takhle uspořádat regulerní klubový vytrvalostní závod ? Slovo dalo slovo a začali jsme přemýšlet o stanovení několika velmi jednoduchých pravidel: tři piloti v týmu s jediným autem a jediným vysílačem, díly auta (ojetá pneu, prasklá karoserie, spálený motor...) lze v průběhu závodu měnit dle potřeby týmů, pohonné i vysílačové HiMH aku si zajišťuje každý tým svoje a mění v závodě dle své potřeby, auto ani náhradní díly však nesmí vybočovat z přípustné technické definice dle propozic GP mini-z Cup, jede se na povrchu originál dráhy Kyosho, servismani povoleni, povinné střídání pilotů v řízení po max.20ti minutách, atd.



Vzhledem k tomu, že se mělo jednat o závodní klání s nároky na jisté servisní zázemí, potřebovali jsme zajistit větší prostor, než máme obvykle k dispozici pro trénink. Azyl pro tříhodinovku jsme bez většího tápání nalezli v obci České Heřmanice, kde nám jsou dlouhodobě nakloněni a kde již tři roky velmi úspěšně spolupracujeme na pořádání dubnových výstav modelářské techniky. Prostor byl dostatečný, dokonce jsme nakonec do našeho klubového závodu mohli jako hosty přizvat i dva týmy nadšenců z Třebechovic. Za domácí RC Team Vysoké Mýto nastoupily čtyři týmy, čímž se propustnost trati dostala na samou mez akceptovatelnosti.





V neděli 30.1.2011 dopoledne jsme zahájili stavbu dráhy z jedné kolekce dráhy Kyosho doplněné několika díly, které pro přiměřené rozšření trati přivezli hosté z TRCA, nainstalovali ozvučení pro sdělování základních pokynů během závodu, poté jsme příjemně zatížili útroby obědem v přilehlé restauraci a šli na to.









Aby si zajezdili skutečně všichni přítomní piloti a v obsazení dle svého přání, učinili jsme vyjímku a v jednom týmu umožnili nastoupit čtyřem soutěžícím, ve dvou dalších týmech po dvou soutěžících. Pole-position určila kvalifikace na 5 kol, rozhodovalo nejrychleji zajeté jedno kolo. V kvalifikaci ji nejlépe tým zastoupený Petrem Dvořákem a zaujal první místo na startovním roštu následován Adamem Krátkým a Markem Mlynářem. Slavnostní start „Heřmanské tříhodinovky“ proběhl úderem 13:00.











P.Dvořák využil výhody pole-position, hned po startu zajistil svému RC Teamu Vysoké Mýto pozici v čele závodu, svůj náskok neustále navyšoval a Jakubovi Vaňkovi již předával s náskokem několika kol. Na druhém místě s přehledem jezdil Marek Mlynář až do poruchy čipu ve 14.minutě závodu. Oprava si vyžádal téměř čtvrt hodiny času a znamenala propad až na poslední místo. Toho využil tým TRCA Juniors a posunul se na druhé místo, před Škoda team, Mikádo, TRCA Seniors a závadou postižený Porsche team.











Bylo velmi zajímavé sledovat komunikaci, povzbuzování a hemžení osob kolem trati při střídání pilotů a strategii, kterou si jednotlivé týmy stanovili dopředu či vymýšleli během závodu. Velkou roli v závodě, kromě týmové strategie, zvykání si na jízdní vlastnosti jediného auta, zručnosti při výměně baterií nebo pneumatik, hrají chyby jezdců či náhodné kolize, do kterých se auta zapletou. Přestože se snažíme prohlubovat kulturu ohleduplnosti, čisté jízdy, přednosti pro výrazně rychlejší jezdce v čele závodu, ne vždy se lze kolizi vyhnout, zejména při vyšší koncentraci aut na jednom místě či kvůli menším zkušenostem některých pilotů. Nutno však říci, že jsme naštěstí během závodu nezaznamenali žádné skutky, které by následně musely být posuzovány „od zeleného stolu“ a které by nějak negativně narušily přívětivou atmosféru akce. Všem zůčastněným patří ocenění za fair-play soupeření.























No a jak to tedy dopadlo ? V Heřmanské tříhodinovce si nejlépe vedl RC Team Vysoké Mýto, který v průběhu závodu, kromě pravidelné výměny pohonných akumulátorů, z pohody vyrušila pouze nutnost výměny zadních pneumatik a který celkem natočil 1.206 kol, tedy průměrně 402 kol za jednu hodinu, neboli průměrně 1 kolo za 8,9 sekundy. Ujetá vzdálenost představuje 33,8 kilometru ! Druhé místo se ztrátou 100 kol udrželi třebechovičtí junioří. Porsche tým rodiny Mlynářových podal vynikající výkon při stíhací jízdě a vyšvihl se až na konečné třetí místo.



Výsledky "Heřmanské mini-z tříhodinovky": 
1.RC Team VM       (P.Dvořák/J+J.Vaňkovi)        : Sauber C9	MR03LM : 1.206 kol 
2.TRCA Juniors     (A.Krátký/O.Blažek/L.Chvapil) : Ford Mustang	MR02MM : 1.106 kol 
3.Porsche team VM  (M+V+F.Mlynářovi)             : Porsche 962	MR03LM : 1.028 kol 
4.Škoda team VM    (V+V.Bořkovi/M+R.Šedovi)      : Škoda 130RS	MR02LM :   914 kol 
5.Mikádo VM        (L.Opatrný/J.Feyrer)          : Ferrari Enzo MR02MM :   747 kol 
6.TRCA Seniors     (P.Blažek/J.Krátký)           : Ferrari Enzo	MR03MM :   682 kol 



V pohostinství v Českých Heřmanicích nám paní Chlumecká připravila výtečnou kuřecí směs a gulášek.



Všichni zůčastnění piloti si domů odnášeli kromě nevšedního zážitku a nových zkušeností i diplom za umístění a účast v závodě.
Zvláštní poděkování patří Janu Rensovi, který nám akci zprostředkoval a vyjednal důstojné prostory pro uskutečnění závodu.



Zpracováno 30.1.2011