Online: /


Mistrovství světa 2005 ve volném letu kat.F1A,B,C
Embalse, Argentina


MS kategorií F1A,B,C se konalo na přelomu května a června 2005 ve vzdálené Argentině.

Protože jsme na této soutěži měli své želízko v ohni - Bóďu Rýze z Vysokého Mýta, dlouholetého úspěšného reprezentanta ČR v kategorii volných modelů F1x - můžeme se díky jeho fotografické dokumentaci a zážitkům přenést do dějiště soutěže a seznámit se s jejím průběhem i s místními přírodními krásami a zajímavostmi.

Fotografie budou, mimo jiné, doprovozeny textem managera týmu ČR Ivo Kornatovského, který nám B.Rýz rovněž poskytl ke zveřejnění. Oběma tímto za poskytnuté podklady děkuji a předávám jim slovo.




Toto MS se konalo v hodně vzdálené zemi a tedy hlavně za velké finanční náročnosti na dopravu do místa konání pro všechny zúčastněné. Před koncem roku 2004 se podařilo sestavit družstva v kategoriích F1A a F1B. Účast v družstvech bylo stanovena dle žebříčku a následnou konzultací dle pořadí až do jejich naplnění, samozřejmě za souhlasu všech s velkou finanční spoluúčastí. Malé soustředění a poslední porada všech před odletem se uskutečnila na dvou soutěžích ČP v Kožlanech měsíc před odletem, aby bylo možné včas doladit i poslední detaily cesty. Další záležitosti jsme konzultovali telefonicky. Až do odletu jsem si myslel, jak to všechno dobře klape, bohužel den před odletem mně zavolal Milan Nový, že s námi nejede. Takže muselo následovat řešení vzniklé situace – neúplné družstvo F1B, zaplacené letenky, pobyt, startovné, atd.. Docela dobrý reprezentant se naštěstí objevil mezi členy družstva F1A a jeho „nové“ modely se přibalily a rozdělily do všech beden.


Tak a teď už opravdu odlet. Sešli jsme se ve čtvrtek 19.května v 16.00hodin na Ruzyni. Zvolený let měl tři zastávky s trochu delší dobou vždy na přestup. Takže jsme odletěli s Lufthansou do Frankfurtu Boeingem 737. Dále dvanáct hodin do Sao Paula Boeingem 777 s brazilským Varigem a následně přes Asunción v Paraguai do argentinské Cordoby opět Boeingem 737 s Varigem.


Přiletěli jsme v pátek 20.5. odpoledne, časový posun v místě příletu byl pět hodin. Na letišti nás očekávala dvě objednaná auta – Renault Kangoo a Renault Clio (Thalia) a především k naší radosti všechny přepravní bedny s neporušenými modely.


Na letišti nás též uvítal zástupce pořadatele se základní informaci o cestě do místa konání a s ubytováním. Dále následovala naše cesta do místa konání do Embalse, cca 120 km vzdáleného městečka.


Embalse je rekreační město na břehu velké vodní nádrže. Na jednom konci nádrže, která vypadá jako krásné jezero stojí malá atomová elektrárna a na druhém vodní elektrárna. Uprostřed se nachází areál skromných hotelů a bungalovů, kde byli ubytováni skoro všichni účastníci MS. My jsme se ubytovali v hotelu č.7, kde jsme se též i stravovali a o náš stůl pečoval sympatický číšník Daniel, který uměl jen pár slov anglicky a ty se naučil hlavně od účastníků.


Příroda v okolí vodní nádrže.


V sobotu 21.5 jsme se trochu aklimatizovali, po registraci družstva jsme dopoledne byli nakoupit pitnou vodu, trochu prohlédnout Embalse a po obědě jsme odjeli na plochu, která byla směrem na La Cruz, prohlédnout cestu a trochu se seznámit s podnebím a terénem. V 7:30 ráno byla vždy naprostá tma, kolem 8:00 vyšlo slunce a v 8:30 v čase zahájení 1.kola byl slunečný den, obdobné se opakovalo obráceně večer, na 18:00 bylo plánováno poslední možné rozlétávací kolo, protože v 18:30 již byla tma. Plocha byla poměrně velká 5x3km, na jednom konci s jezerem a atomovou elektrárnou.


V neděli 22.5. jsme byli vyzkoušet ranní kola, dále jsme provedli seznámení s motocyklem zn.Honda, který jsme si pro donáškovou službu pronajali.


V 11:00 bylo MS slavnostně zahájeno...


...na stadionu v Embalse...


...součástí byly rovněž předváděčky motorových modelů...


...a následně se konal zahajovací banket ve sportovní hale, kde nás krmili specialitami z obřího roštu...


...skvělým červeným vínem, atd. Večer se konala schůzka team managerů k průběhu MS, probrali se určité technické záležitosti k soutěži a vylosovalo se startoviště pro první kolo, pro F1A – 21 – 24 – 27 – 30 – 3 – 6 – 9 a pro F1B – 3 – 6 – 9 – 12 – 15 – 18 – 21.


V pondělí 23.5. jsme byli po ránu opět trénovat na ploše, bohužel Bóďa při cestě pro model zjistil zlomený trup u své „jedničky“.


Při ranním tréninku byla ještě taková zima, že Láďa Urban nasadil motocyklovou přilbu, aby mu neumrzly uši.


V 11:00 jsme měli naplánovanou přejímku modelů. Po obědě jsme udělali malý výlet do blízkého okolí města. K počasí – po ránu byl vždy mráz, během dne teplota vystoupila až do oblasti použití kraťasů a trička, až opět k velice chladné noci, neustále nás doprovázela velká spousta prachu, která byla všude přítomná. Vítr byl poměrně mírný. Co se týká silnic, pouze hlavní silnice byly asfaltové.


Přepravní box na sedm modelů F1A. Bóďa provádí opravy křídel modelů F1B.


V úterý 24.5. byl soutěžní den kategorie F1A. V 8:30 bylo zahájeno za klidu 1.soutěžní kolo (délka každého kola 55minut, přestávka 5minut) s maximem 3+1 minuta. Pořadí na startovišti jsme stanovili Bóďa – Michal – Dušan. Bóďa odstartoval s náhradní klidovkou („3“) a bezpečně zaznamenal maximum. Michal provedl svůj nejhorší výstřel na MS a naštěstí model napravil čin svého majitele a zaznamenal též čtyři minuty. K svému prvnímu startu na MS nastoupil Dušan, podařila se mu věc, která se tak často v klidu nestává, při kroužení se mu otevřel háček a model zaznamenal jen 138vt., do druhého kola nastoupil Bóďa opět s klidovkou .

Model po skvělém výstřelu a klidném počátku letu začal houpat a houpání se stupňovalo bohužel až do země – 84vt., po Bóďovo startu někdo otevřel vrata s větrem a až do konce soutěže foukal trvalý vítr 7-9m/s. Michal a Dušan zaznamenali bezpečné maximum. Dušan byl vybrán na kontrolu vlečné šňůry, vše bylo ok. V třetím kole Bóďa opět perfektně vystřelil svůj tentokrát model do větru, bohužel se na jeho letu projevilo to, co dost často na spoustě dalších následných letech všech soutěžících – minutu ve stoupáku nahoru, minutu dolu a pak dolétávání třetí minuty nízko nad zemí nebo přistání – model přistál za 143vt. Michal a Dušan zaznamenali opět bezpečné maximum. Ve čtvrtém kole zaznamenal Bóďa maximum, ale opět letem nahoru dolu. Michal nemohl ve stoupáku při kroužení otočit svůj model a přistál na šňůře na zemi. Dušan zaznamenal opět bezpečné maximum a v opravě letěl Michal na sondu též bezpečně maximum.


Pořadatel se rozhodl přestěhovat startovní čáru, důvodem byly první modely, které přistály ve vodě a v at.elektrárně. V pátém kole z nové pozice startovní čáry jsme v pořadí Michal – Bóďa – Dušan zaznamenali tři bezpečná maxima. V šestém kole zaznamenali Michal a Bóďa bezpečně maximum, Dušanův model doplatil na nahoru dolu a přistál za 128vt.. V sedmém kole odstartoval Michal, model umístil do výrazného stoupáku a zdálo se vše je jasné, bohužel cca po 100vt. letu jsme trnuli o výsledek, model naštěstí nalezl malé stoupání a naletěl maximum. Michal postoupil do rozlétávání a Bóďa a Dušan naletěli bezpečné maximum. Již teď bylo známo, že mistry jsou Ukrajinci, jako jediný „plný“ team.

Do prvního kola rozlétávání v 17:00 na pět minut postoupilo 15 soutěžících. Tento čas naletělo deset soutěžících včetně Michala. Druhé kolo na sedm minut se letělo v 18:00, Michal sundává klobouk , krásně vystřelil svůj model, ale výsledek bohužel určuje o jednu vteřinu desáté místo. Nejvíc (295vt.) naletěl Američan McKeever, který odlétal celou soutěž s modely z produkce Stamova, což dával výrobce všem najevo, na druhém místě skončil náš dobrý známý Slovinec Koglot (282vt.) a třetí skončil Francouz Moreau (275vt.).


Ve středu 25.5. byl soutěžní den kategorie F1B. V 8:30 bylo zahájeno za klidu 1.soutěžní kolo s maximem 3+2 minuty. Pořadí na startovišti jsme stanovili Vláďa – Bóďa – Honza. Vláďa zaznamenává s přehledem pětiminutové maximum, Bóďa při svém prvním startu na MS a třetím v životě zaznamenává „jen“ 280vt. Honzův model letí bohužel v klidu jen 213vt.. V druhém kole zaznamenávají všichni maximum, jen Bóďa trhá při natáčení svazek. Opět se opakuje situace z minulého dne, někdo otevírá vrata s větrem a až do konce soutěže foukal trvalý vítr 7-9m/s tentokrát ještě s nárazy do 14m/s.. V třetím kole letí Vláďa, už za silného větru, letí bezpečně maximum. Bóďa a Honza letí opět stylem nahoru dolu jen 153vt. resp. 165vt..


Navíjení gumy do trupu modelu F1B.


Start !


Kam doletí ?

Po třetím kole došlo ke stěhování startovišť, tentokrát blíže k elektrárně neboť vítr byl opačného směru než minulý den. Ve čtvrtém kole odstartoval Vláďa do hromadného startu do výrazného stoupání, které se stalo záhy výrazným klesáním a pro všechny to bylo o dokluzu na zem (171vt.). Honza a Bóďa letěli těsné maximum. V pátém kole Vláďa trhá svazek a místo něj letí Honza bezpečně maximum. Vláďa letí s novým svazkem jen 164vt. a Bóďa následně letí bezpečně maximum.


V šestém kole letí Vláďa maximum. Hned po startu Honzova modelu si nárazový vítr značně pohrával s motorovým letem a po skončení motorového letu doslova model přibil k zemi – 68vt.. Donáška bohužel nestihla doručit Bóďovi první model a Bóďa odstartoval s druhým. Let byl díky větru bohužel téměř kopií letu Honzy – 93vt.. V sedmém kole letěl Vláďa a Honza maximum a Bóďa si téměř v silných nárazech zopakoval kolo předcházející – 104vt.. Do rozlétávání postoupilo jedenáct soutěžících, bohužel bez nás. Jury si vzala čas na rozhodnutí, kdy se poletí a těsně před 17:00 rozhodla pro silný vítr o rozlétávání na další den v 8:30.


Ve čtvrtek 26.5. byl soutěžní den kategorie F1C. V 8:30 se nakonec uskutečnilo 1.rozlétavací kolo v kategorii F1B s maximem sedm minut. Mírný vítr směrem dolů po mírně se svažující ploše se nahoře měnil v naprosto opačný směrem k horám. Vítězem se stal Ukrajinec Kulakovský (376vt.) před kolegou z družstva Vivčarem (363vt.) a Američanem Andrjukovem (360vt.), vítězem soutěže družstev se stali Američané, které modely a koučováním dovedl k titulu právě Andrjukov.


F1C

Jedinou radostí v rozlétávání byl nakonec můj starý dobrý kamarád Thomas Wiesiolek, se kterým jsem se před léty utkával na soutěžích SP F1E, skončil devátý. Trochu se zpožděním byla zahájena soutěž F1C, pro 1.soutěžní kolo bylo maximum 3+2 minuty. Celou soutěž byla docela příjemná idyla, ne jako o předcházejících dnech. Do prvního rozlétávání v 17:00 se dostalo dvanáct soutěžících a všichni naletěli pět minut. Druhé kolo s maximem sedm minut se uskutečnilo v 18:00 a tentokrát 420vt. naletělo pět soutěžících.

Třetí rozlétávací kolo se tedy muselo konat následující den. Čtvrteční večer jsme věnovali návštěvě místních nočních podniků a utužování československokanadského přátelství. Drobné zažívací problémy tento den měl Honza. Takže Bóďa, Michal, Dušan, Vláďa a já za naši republiku, Ivan Bezák, Jozef Petráš a Roman Čerešník za Slovensko a Láďa Horák za Kanadu úspěšně prošli několika podniky.


V pátek 27.5. se uskutečnilo rozlétávání kategorie F1C v 8:30. Vítězem se stal sympatický Japonec Kanegawa (488vt.) před Američanem Archerem (430vt.) a nestárnoucím Ukrajincem Verbitským (410vt.). Obhájce titulu Rus Fuzejev přetáhl motorový let a před koncem kola nestihl nastartovat motor. Následně byl pro nás tento den dnem klidu a našeho výletu do okolí – přírodní krásy, architektura a opět spousta prachu.


Večer se ve sportovní hale uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků s následným závěrečným banketem. Následující dny jsme se věnovali trochu turistice – pampa, hory, pampa, města, pampa, vesnice, architektura, pravý argentinský steak (velikost A4, tloušťka 5cm), pivo, víno.

Ke sportovním výsledkům MS – opět žádný obhájce titul neobhájil – A-R.Hellgren (18. – ve čtvrtém kole ztratil 2vt.), B-S. Stefančuk (22. – stejný výsledek jako náš V.Urban), C-Fuzejev (5.). Tentokrát asi nejuniverzálnějším soutěžícím byl náš Bóďa Rýz, který létal dvě kategorie. Počet jeho startů v kategorii F1A by se asi těžko dal spočítat, ale v kategorii F1B je jich přesně devět a výroční desátý na Bóďu teprve čeká. Výsledným časem to sice nevypadá, ale stylem hodu a způsobem přípravy modelu máme u nás určitě dalšího schopného modeláře v kategorii F1B, takže Bóďo starší můžeš začít stavět!!! Soutěž MS se konala na stejné ploše jako v roce 1989. Organizace vlastní soutěže probíhala docela dobře, až na silný vítr ve dnech kategorií F1A a F1B, některé organizační drobnosti se zdárně vyřešily v průběhu soutěže. Občas byl trochu problém s domluvou u časoměřičů – slabá znalost angličtiny, ale časoměřiči byli dost sympatičtí a vstřícní. Ředitelem soutěže byl Daniel Iele, členy jury byli Pierre Chaussebourg z Francie, Ian Kaynes z Velké Británie a George Batiuk z USA. Domnívám se, že pořadatelům MS patří velká pochvala z naší strany. Spolupráce členů našeho družstva byla výborná. Byli jsme označeni za nejmladší team na MS. Systém "jeden za všechny, všichni za jednoho" je pořád to nejlepší v organizování práce celého teamu, jak pro výsledek celého družstva i jednotlivce a nezbývá než všem členům družstva za toto poděkovat, bohužel jsme se tentokrát mimo velice nepříznivé povětrnostní podmínky během soutěží F1A a F1B museli vypořádat ještě s odstoupením den před odletem jednoho "reprezentanta".


Co se týká techniky na MS jen ve stručnosti – profesionální výrobci profesionální techniky s ní dokážou i výborně létat, viz výsledky zvláště Ukrajiny a její vítězství v soutěži družstev. Vítězný Američan použil úspěšně techniku od Stamova. Vítězné americké družstvo v kategorii F1B koučované Američanem Andrjukovem zvítězilo s ním a s jeho modely v soutěži družstev. Všichni létají trochu výše než zbytek světa. V kategorii F1C se objevila další "sklapovačka" a to styl sklápění ucho pod střed, jejíž autorem je Ukrajinec Babenko, nevyšlo mu druhé kolo rozlétávání a obhájce titulu Rus Fuzejev si se svojí "sklapovačkou" zopakoval "opět" problém delšího motorového letu a následné nenastartování motoru v časové tísni. Takže nakonec milým vítězen MS v F1C se stal sympatický Japonec Kanegawa, což japonský team řádně oslavil.


Hlavice s vrtulí modelu F1B.


Instalace uvnitř modelu.


Zdvižené a na druhém snímku zasunuté klapky hlavních křídel modelů Gerharda Aringera.

Finanční náklady jen pro zpestření – pro jednoho člena družstva - letenka 31.500Kč, startovné 275EUR, ubytování, stravování, bankety 305EUR a zapůjčení auta na deset dní 8.000Kč. Celé družstvo si ještě pronajalo pro donáškovou službu motocykl za 130EUR a pár dalších drobností. Závěrem se sluší ještě poděkovat SMČR za dotaci, která alespoň trochu zmírnila výši ceny celého výjezdu – 84.000Kč pro celý výjezd, Ondrovi Parpelovi za hezká reprezentační trička a všem našim sponzorům - Západočeské energetice, skupině ČEZ, firmě Guhring,…….., rodičům mladých reprezentantů a všem rodinným příslušníkům za podporu.

Z výsledků :

MS:
Kategorie F1A (75): 1.M.McKeever, USA 1320+300+295, 2.R.Koglot, Slovinsko 1320+300+282, 3. F.Moreau, Francie 1320+300+275, …10.M.Dvořák 1320+300+321, 21.I.Bezák 1235, Slovensko, 43.D.Ibehej 1166, 49.B.Rýz 1127, ČR
Družstva (29): 1.Ukrajina 3780, 2.Švédsko 3662, 3.V.Británie 3656, .. 11. ČR 3553

Kategorie F1B (71): 1.O.Kulakovsky, Ukrajina 1380+376, 2.V.Vivčar, Ukrajina 1380+363, 3.A.Andrjukov, USA 1380+360, … 22.V.Urban 1235, 28.J.Petráš, Slovensko 1216, 45.J.Čihák 1133, 46.L.Horák, Kanada 1131, 64.B.Rýz 1069, ČR
Družstva (27): 1.USA 3780, 2.Ukrajina 3746, 3.Rusko 3730, … 15. ČR 3437

Kategorie F1C (44): 1.S.Kanegawa, Japonsko 1380+300+420+488, 2.R.Archer, USA 1380+300+420+430 3.E.Verbitský, Ukrajina 1380+300+420+410
Družstva (18): 1.USA 3780 (18), 2.Ukrajina 3780 (21), 3.Francie 3738

Ivo Kornatovský, trenér F1ABC



Index to 2005 FAI Free Flight Championships results

Top three results in each event are given on this page, select the required event name to access full results.
World Championship 2005 in class F1A
Held at Embalse, Argentina, from May 21 to 28

1  Mike Mckeever        USA  1260 +  60e + 300 + 295
2  Roland Koglot        SLO  1260 +  60e + 300 + 282
3  Francois Moreau      FRA  1260 +  60e + 300 + 275
Champion Team: Ukraine


World Championship 2005 in class F1B
Held at Embalse, Argentina, from May 21 to 28

1  Oleg Kulakovsky       UKR  1260 + 120e + 376
2  Volodymyr Vivchar     UKR  1260 + 120e + 363
3  Alex Andriukov        USA  1260 + 120e + 360
Champion Team: USA


World Championship 2005 in class F1C
Held at Embalse, Argentina, from May 21 to 28

1  Shigeru Kanegawa       JPN  1260 + 120e + 300 + 420 + 488
2  Randy Archer           USA  1260 + 120e + 300 + 420 + 430
3  Yevhen Verbytsky       UKR  1260 + 120e + 300 + 420 + 410
Champion Team: USA


Start F1B (11,5 MB)


Prosím, ohodnoťte výše uvedený příspěvek známkou jako ve škole. Díky.

   

Dle podkladů B.Rýze, M.Dvořáka, I.Kornatovského a výsledkových listin MS zpracoval Jirka 15.8.2005