Online: /


Bratři Wrightové a Wright Flyer I. (USA)

I když cesta lidstva k ovládnutí vzdušného prostoru začíná hluboko v minulosti, oficiálním datem, kdy člověk poprvé vzlétl v motorovém letadle, je 17. prosinec 1903. Změnit svět takto zásadním způsobem bylo souzeno bratrům Wrightovým.

...Wilbur ...Orville

"Dnes modelář, zítra letec..." - toto rčení platilo už v době bratří Wrightů, takže první pokusy o stavbu létajícího stroje vlastní konstrukce předcházela stavba modelu. Byl jím drak příhradové konstrukce, něco na způsob dnešního krabicového draka, který oběma bratřím vnukl myšlenku o dvouplošníku s řízením pomocí zakřivování nosných ploch. Od myšlenky nebylo daleko k činu. V prvním roce dvacátého století stálo v dílně první letadlo bratří Wrightů - Glider No. 1.



17.prosince 1903 bratři Wrightové změnili svět - uskutečnili první pilotovaný let motorového letadla. Dvouplošník Flyer s motorem o výkonu 8,8 kW (12 k) vzlétl v písečných dunách pláně Kitty Hawk v Severní Karolíně. Při prvním pokusu odstartoval Orville Wright a letěl 12 sekund do vzdálenosti 120 stop (37 metrů). Týž den odstartoval Flyer ještě třikrát, přičemž se na místě pilota střídali oba bratři – Orville a Wilbur.
Nejdelší let se tehdy podařil Wilburovi: rovných 852 stop (260 metrů). Let trval do té doby neuvěřitelných 59 sekund.



Pilot ležel na spodním křídle v levé polovině centrální příhrady, nohama se opíral o opěrku, svými boky uloženými v "kolébce" posuvné ve směru rozpětí ovládal sdružené příčné a směrové řízení, levou rukou výškové kormidlo, pravou přívod paliva.

Wright Flyer 1 se zachoval dodnes a je jedním z nejcenějších exponátů "National Air Muzeum" ve Washingtonu.



Technické parametry:

Motor Vlastní motor - Wright - vodou chlazený čtyřválec 3290 cm3 s kompr.poměrem 1:4,5 a výkonem 8,8-11,5 kW při 1000 ot/min, hmotnost 110 kg
Rozpětí 12,3 m
Délka 6,42 m
Nosná ploch 47,4 m2
Prázdná hmotnost 274 kg
Vzletová hmotnost 350 kg
Konstrukce Dřevěná, žebra konstrukční s oboustranným potahem, kachní plocha na přídi dvouplošná, mohutné lyže, dvojité svislé ocasní plochy, motor v tlačném uspořádání.



Prosím, ohodnoťte výše uvedený příspěvek známkou jako ve škole. Díky.

   



Prameny :
L´encyclopedie des Avions civils et Militaires - Nov´Edit 2004
Časopis RC Modely 1/2004 strana 54-57
Encyklopedie letadel světa, David Donald
Článek "Století ve vzduchu"
WRIGHT 1903 FLYER

Jirka, 11.12.2004