Online: /


Global Flyer Virgin Atlantic (USA)




Americký dobrodruh a miliardář Steve Fossett se hodlá pokusil o rekordní oblet naší planety bez jediného mezipřistání.
Fossett má na svém kontě už několik desítek rekordů, a to nejen v oblasti letectví. Pokud se mu zdaří i nynější pokus, stane se v šedesáti letech prvním člověkem, který dokázal sám obletět Zemi "na jednu nádrž".

První oblet Země bez dočerpávání paliva uskutečnila v roce 1986 dvojice Jeana Yeagerová a Dick Rutan, bratr Burta Rutana, který navrhl Fossettův GlobalFlyer.
Vedle sólového obletu země chce Fossett ustanovit sedm dalších rekordů, mezi něž patří mimo jiné nejdelší let tryskového letounu. Dosavadní prvenství v této kategorii drží bombardér B-52, který v roce 1962 urazil trať dvanáct tisíc kilometrů.
První sólový oblet Země, ovšem s četnými zastávkami k doplnění paliva vykonal v roce 1933 Wiley Post. Cesta trvala sedm dní.

Mezinárodní letecká federace případný rekordní let uzná v případě, že Fossett přistane na stejném letišti, z něhož v úterý 1.3.2005 odstartuje. Musí přitom ale protnout všechny poledníky a uletět nejméně 36.787,5 kilometru - tedy vzdálenost rovnající se délce obratníku Raka.

Optimální letová výška GlobalFlyera by se měla pohybovat kolem 13.000 metrů, nad 15.000 metrů již hrozí nebezpečí, že palivo zamrzne.
Délka letu, jehož náklady spolufinancuje britský podnikatel Richard Branson, se odhaduje na 66 hodin. Úspěch letu revolučně řešeného stroje ale do značné míry závisí na příznivém směru větrů. Jednomotorový GlobalFlyer váží 1522 kilogramů a nese 8636 kilogramů paliva ve 13 nádržích.


Steve Fosset v kabině GlobalFlyer, vepředu Richard Branson

Fossett by měl dodržet plánovanou trasu, která ho povede nad Chicagem, Torontem, Londýnem, Paříží, Káhirou, Bahrajnem, Kalkatou, Šanghají, Tokiem, Honolulu a Los Angeles. Maximální rychlost letu by neměla překročit 460 kilometrů v hodině a letadlo by mělo v Salině dosednout opět ve čtvrtek 3.3.2005 ráno. Úspěch letu revolučně řešeného stroje ale do značné míry závisí na příznivém směru větrů.

Steve Fosset vzlétl z letiště Salina v americkém státě Kansas v úterý 1.3.2005 v 01:47 SEČ, aby se s ultralehkým letounem GlobalFlyer Virgin Atlantic pokusil o rekordní oblet planety bez jediného mezipřistání. Navzdory mrazivému počasí přišlo Fossetta podpořit několik stovek fanoušků, kteří lemovali tříkilometrovou startovní dráhu.

"Byl to samozřejmě moment plný pocitů a také nejnebezpečnější část letu. Byla to obrovská úleva spatřit letoun, jak se odlepuje od země, řekl Branson ke startu.
Cestou se bude Fossett živit obyčejnými tyčinkami z mléčné čokolády, které zakoupil v obchodě. "Prostě jsem je vzal z poličky v obchodě bez výběru," uvedl letec. Fossett si rovněž dodává energii z čokoládových koktejlů se šlehačkou. Za první hodiny letu spořádal už tři.


Komplikace provázejí let od počátku. Hned po startu v Salině musel trasu na poslední chvíli upravit, protože chtěl využít příznivější proudění vzduchu. Nad Evropou se Global Flyer vůbec neobjevil. Ultralehký letoun GlobalFlyer Virgin Atlantic přelétal 1. března nad pobřežím Maroka. Za Marokem musel nad moře, protože Alžírsko uzavřelo výseč svého vzdušného prostoru. Teprve nad Egyptem nabral výšku 14 kilometrů se stabilním prouděním. I když může na krátkou dobu nasadit autopilota, má nastavený budík v pětiminutových intervalech, aby případně nezaspal. Jak spotřebovává speciální kerosin, mění se těžiště letadla a pilot musí pozorně přečerpávat palivo mezi 17 nádržemi.

Ve středu 2.3.2005 odpoledne SEČ překročil GlogalFlyer polovinu své pouti. Za sebou již má více než 35 hodin letu, tj. urazil kolem 21 tisíc kilometrů. "Zatím jde vše dobře. Jsem velmi šťastný z toho, jak se to vyvíjí, a myslím, že máme dobré šance," sdělil Fossett kontrolnímu středisku letu v Salina v americkém státě Kansas. Fossett se přenesl přes čínský Kchung-ming a pokračuje dále na východ rychlostí zhruba 555 kilometrů za hodinu.


Podle průběžných informací už Fossett spotřeboval více než čtvrtinu paliva a kvůli úspoře vystoupal do letové hladiny 14.850 metrů. Dosáhl rychlosti až 630 kilometrů za hodinu.

Již dvě noci po sobě nespal. Prostor v kabině pro pohyb je totiž minimální a Fossett se musí soustředit na let. Na nepohodlí si ale podle organizátorů nestěžuje. Veřejnost může jeho putování sledovat na speciální internetové adrese.


Poté, co ve středu 2.3.2005 urazil dvě třetiny trasy, znepokojil Fosseta překvapivě rychlý úbytek paliva.

Ve čtvrtek ráno se objevily spekulace, že by Fossett mohl nouzově přistát na Havaji a tím pokus o sólový oblet Země bez doplnění paliva ukončit. Jeho stroj totiž nevysvětlitelně spotřeboval více paliva, než se čekalo. Ředitel projektu Paul Moore to vysvětlil tak, že GlobalFlyer buď toto množství paliva spotřeboval nebo nějak uniklo během prvních fází letu. Takže si je vědom, že Fossettovi zbývají pohonné látky tak na překonání Pacifiku. Fossett se ale, i přes nedostatek paliva, rozhodl pokračovat. Pro případ, že by mu nad pevninou došlo, měl Fossett v záloze ještě jeden plán - využít klouzavého letu. Jeho speciální letoun totiž z výšky asi 14 kilometrů, v níž se pohybuje, dokáže ještě jako větroň uletět asi 300 kilometrů, než dosedne na zem.


"Bude to na ostří nože," uvedl Fossettův tým v řídícím středisku v souvislosti s přistáním a naplněním rekordu. "Zatím nevím, zda nedostatek paliva způsobila porucha ukazatele, nebo nedostatečné natankování na startu či nějaká trhlina. Úbytek je obrovský," řekl nervózní pilot z kokpitu letadla Global Flyer . Aby tedy uspořil speciálně upravený kerosin, vystoupal do letové hladiny 14.850 metrů. Proudění větru mu však nedovolilo setrvat v této výšce delší dobu.

Na milost větru. Ve 21.30 SEČ byl Fossett nad Pacifikem mezi Japonskem a Marshallovými ostrovy. Pokud bude trvat příznivý zádový vítr, může letoun pokračovat i se ztenčenými zásobami paliva a dosáhnout západního pobřeží USA, i když není jasné, zda pak bude moci doletět až do cílového Kansasu. "Jsme teď vydáni na milost větrům," prohlásil manažer mise Paul Moore. "K dokončení mise potřebujeme velmi silný zádový vítr," dodal.

Už v úterý zkomplikovaly Fossettovu cestu problémy s navigací. Chvíli letěl poslepu ve tmě přes hranice USA a Kanady, protože měl potíže s GPS (družicový navigační systém). Moore tehdy dodal, že Fossetta do odstranění problému navigovala pozemní kontrola. "Podružný problém, mohl ale vše zastavit," poznamenal.


Richard Branson

"Byl to šok. Teď se GPS tu a tam odmlčí, ale funguje," uvedl Fossett. Dodal, že ani nepotřeboval hodinky Breitling s nouzovým vysílačem, které mu půjčil jeho přítel Richard Branson. Tento miliardář, který loni stál za dvěma úspěšnými lety raketoplánu SpaceShipOne, mu slíbil, že pokud uspěje, bude mít do konce života zdarma letenky u jeho společnosti Virgin Atlantic.


Global Flyer přilétá k letišti Salina v Kansasu

Americký dobrodruh Steve Fossett jako první člověk na světě dokázal obletět planetu bez mezipřistání. Po téměř třech dnech strávených v kabině unikátního letounu Global Flyer přistál ve čtvrtek 3.3.2005 ve 20:48 SEČ na letišti Salina v americkém Kansasu, odkud v úterý 1.3.2005 v 01:47 SEČ vzlétl. Okolo letištní plochy se öpět shromáždily stovky diváků, kteří čekali na jeho přílet.

Uletět 37 tisíc kilometrů Američan Fosset dokázal za necelých 67 hodin. Po výstupu z letounu přivítal dobroduha potlesk shromážděných lidí na letištní ploše. Pilot po třech dnech vstoupil na pevnou zemi v dobré náladě i kondici.

Přivítal se s manželkou a i přes zřejmou únavu se usmíval. V krátkém proslovu pochválil tým, který s ním na rekordním pokusu spolupracoval a který mu dokázal zajistit další světové prvenství.

Nakonec ho ještě jeho hlavní partner sir Richard Branson, který byl před vzletem připraven jako náhradní pilot, pokropil šampaňským. Steve Fossett se stal prvním člověkem, který dokázal sám bez doplnění paliva obletět naši planetu. Fosset si tak na své konto připsal další rekord, Zemi už například jako první obletěl v horkovzdušném balonu.




Technické parametry Global Flyer Virgin Atlantic:

Motor Williams FJ44-3 ATW
Rozpětí 35 m
Délka 11,7 m
Výška 2,6 m
Hmotnost 1522 kg bez paliva
Nádrže 17 nádrží na 8636 kg paliva
Kabina Pro ležícího pilota
Posádka 1 (Pilot)
Rychlost max.630 km/h
Dostup 15.000 m
Dolet 37.000 (!!!) km za 67 hodin

Světové rekordy Steva Fossetta:

Motorové létaní:
16. února 2000 - Oblet světa východním směrem rychlostí 901,07 kilometrů za hodinu v letadle třídy C-1h (vzletová hmotnost mezi 12 až 16 tunami).
24. listopadu 2000 - Oblet světa západním směrem rychlostí 805,59 kilometrů za hodinu v letadle třídy C-1h (vzletová hmotnost mezi 12 až 16 tunami). Oba lety Fossett uskutečnil společně s dalšími dvěma členy posádky.
1. - 3. března 2005 - Oblet světa sám, bez mezipřistání a doplňování paliva ultralehkým letounem GlobalFlyer Virgin Atlantic. Fossett vzlétl z letiště Salina v americkém státě Kansas, kde také 3.3.2005 v 20:48 SEČ přistál po 67 hodinách letu.

Balonové létání:
17. - 21. února 1995 - Fossett uskutečnil první samostatný přelet Pacifiku v horkovzdušném balonu. Vzlétl z olympijského stadiónu v Soulu a přistál po čtyřech dnech, šesti hodinách a 14 minutách v Saskatchewanu v Kanadě. Let je zaznamenán v Guinnessově knize rekordů.
7. - 16. srpna 1998 - Fossett překonal podle Guinnessovy knihy rekordů nejdelší vzdálenost při sólovém letu balonem, když uletěl 22.909 km z Mendozy v Argentině. Jeho cesta skončila pádem do vln Tichého oceánu 804 kilometrů od Austrálie.
19. června - 2. července 2002 - Fossett uskutečnil první sólový oblet Země v balonu z australského Northamu do australské Eromangy. Překonal zároveň dosavadní rychlostní rekord pro nepřetržitý let kolem Země, když vzálenost zdolal za 13 dní, osm hodin a 33 minut. Tato cesta mu vysloužila hned dva zápisy do Guinnessovy knihy rekordů - za nejrychlejší oblet Země balonem a časově nejdelší sólový let.

Vzducholodě:
27. října 2004 - Fossett překonal absolutní světový rekord pro vzducholodě, když se strojem Zeppelin NT ve Friedrichshafenu v Německu dosáhl rychlosti 111,8 kilometrů za hodinu.

Bezmotorové létání:
15. listopadu 2002 - Fosset překonal se spolupilotem dosavadní rekord na trojúhelníkové trati 500 kilometrů, když letěl rychlostí 187,13 kilometrů v hodině v Omaramě na Novém Zélandě.
29. července 2003 - Fosset a jeho spolupilot dosáhli na kluzáku se 171,29 kilometry v hodině nejvyšší rychlosti na na trojúhelníkové trati 750 kilometrů v Ely v Nevadě (USA).
13. prosince 2003 - Fossett se svým spolupilotem uletěl s 1508,42 kilometry zatím největší vzdálenost na trojúhelníkové trati s kluzákem v San Carlos de Bariloche v Argentině.

Jachting:
5. - 24. srpna 1996 - Fossett překonal samostatně Pacifik mezi Yokohamou a San Franciscem za 20 dní devět hodin a 52 minut.
5. - 10. října 2001 - Přeplul na jachtě s posádkou Atlantik z New Yorku do Anglie za čtyři dny 17 hodin a 28 minut.
7. února - 5. dubna 2004 - Obeplul svět za 58 dní devět hodin a 32 minut na katamaránu Cheyenne s dvanáctičlennou posádkou.


Prosím, ohodnoťte výše uvedený příspěvek známkou jako ve škole. Díky.

   



Prameny :
Internet, tisk.
http://virginatlanticglobalflyer.com
http://www.financninoviny.cz/index_view.php?id=117938

Zpracoval : Jirka, 9.3.2005