Online: /


Avro Vulcan (GB)



Avro Vulcan je čtyřmotorový bombardér s delta křídlem. Byl postaven AV Roe v Manchesteru ve dvou hlavních variantách, B1 a B2. Později vznikla ještě varianta B2K, tanker. Posádku tvoří pět osob: kapitán, druhý pilot, navigátor, operátor radaru a vzdušný elektronický důstojník. Počátky zrodu Avro Vulcan sahají až do začátků studené války a mohou být oddůvodněny přijetím specifikace B35/46 hlavním designérem (Roy Chadwick) společnosti AV Roe. Byl jím požadavek RAF na čtyřmotorový nulkleární bombardér, který by mohl zasáhnout kdekoliv na světě.



Počátkem roku 1947 se Roy Chadwick rozhodl pro konfiguraci delta křídel, která dostala označení jako projekt “Typ 698” a dal ji schválit RAF. Ke konci roka 1947 byl tento projekt, stejně jako projekt Handley Page Victor, schválený. Naneštěstí Roy Chadwick zahynul při leteckém neštěstí v dubnu 1947. Jeho asistent, S. D. Davis, který prežil to neštěstí, však pokračoval v započatém projektu. První prototyp VX770 vzlétl 30.8.1952. Pilotem byl Roy Falk. Výroba modelu B.1 započala roku 1953 a první let B.1 sa uskutečnil 4.2.1955. Rozdíl mezi prototypem a sériovými modely byl patrný zejména v partii křídel.



Modely navržené jako B1 měly tzv.kinked náběžnou hranu křídla. První let prototypu B.2 se uskutečnil 31.8.1957. Model B.2 vstoupil do služby u RAF v roku 1960 (1.7.1960, byl to Vulcan pod označením XH 558) a oproti B1 měl několik odlišností. Byla to zejména série motorů 201 Olympus, produkujících přídavných 5000lb tahu společně s rozšířenou zadní částí obsahující elektronické prostředky obrany. Verze B.2 byla schopná nést nukleární rakety Blue Steel. Letadlo mohlo být vybaveno dvěma raketami Skybolt montovanými na podvěsy pod křídly. Celkově bylo vyrobeno 133 Vulcanů.



Během studené války Avro Vulcan sloužil společně s Handley Page Victor a Vickers Valiant jako prostředek nukleárního zastrašování v britských V-silách. Hlavním úkolem Vulcanu bylo působit jako útočný bombardér létající ve velkých výškách. Později, kdy se úloha jaderného zastrašování přestěhovala na ponorky královského námořnictva bylo několik letadel přestavěno na konvenční bombardéry.



Vulcan je schopný odhalit nepřátelské stíhače prostřednictvím Tail-Warning Radar. Před zaměřením nepřátelskými radary upozorňují posádku elektronické obranné prostředky (ECM). Signály ECM umožňují rušení signálů nepřátelských radarů. Navigační bombardovací systém (NBS). Pro navigaci je Vulcan vybavený dopplerovým navigačním systémem, H2S radarem a systémem TACAN. Vulcan má i radar sledující terén.



Jediné bojové nasazení Avro Vulcan bylo prakticky až v závěru jeho kariéry u RAF během války o Falklandské ostrovy, kdy letouny Avro Vulcan podnikly několik náletů na letiště Port Stanley. Tato operace nazvaná “Black Buck” byla v té době nejdelší bombardovací misí v historii (tento rekord byl překonán až během operace “Pouštní bouře” v roce 1991). Letadla Avro Vulcam uletěla vzdálenost 7.700 mil. Výsledek operace “Black Back” byl především psychologický. Tyto bombardovací nálety donutily Argentinu stáhnout svá letadla na domovské základny. Tím bylo dosaženo, že argentinská letadla nemohla déle operovat ve vzdušném prostoru nad Falklandami a Britové tak získali prakticky neomezenou vzdušnou převahu nad bojovým prostorem. Takto se prakticky bez problémů mohla uskutečnit vyloďovací operace na Falklandy. Posledním letem Avro Vulcan v barvách RAF byl let Avra XH 558 20.9.1992 na leteckém dnu v RAF Cranfield. Avro letělo ve V formaci hned za skupinou “Red Arows”. Rozlučkový let sa uskutečnil 23.3.1993. XH 558 bylo odprodáno Davidu Waltonovi a jeho rodině.



Technické parametry:

Motor 4x Rolls-Royce (Bristol) B.O.16 Olympus Mk201, každý o tahu 75,66 kN
Jiná alternativa motoru nebo 4x B.O.121 Olympus Mk301, každý o tahu 89 kN
Rozpětí 33,83 m
Délka 30,50 m
Výška 8,29 m
Nosná plocha 383,3 m2
Max.Vzletová hmotnost 113.400 kg
Max.rychlost 1.038 km/h
Běžná cestovní rychlost Mach 0,84
Praktický dostup 19.812 m
Délka rozjezdu 1.067 m při max.vzletové hmotnosti a motorech Mk301
Operační dolet 5.500 km při letu v malé výšce, 7.400 km při letu ve velké výšce s nákladem
Výstup do 12.182 m za 9 minut



Prosím, ohodnoťte výše uvedený příspěvek známkou jako ve škole. Díky.

   



Prameny :
Encyklopedie "Vojenská letadla", David Donald
Encyklopedie letadel světa - David Donald (český překlad 1999)
Časopis RC Modely 8/2003 str.53-55, Létající křídla VIII autorů J+J.Nožičkových.
http://military.cz/british/air/post_war/Avro_Vulcan/avro_vulcan.htm

Překlad a zpracování : Jirka, 16.1.2005