Vysoke Myto, CZ:
Teplota: 7.8 stC
Vlhkost: 77.7 %

AirBus A380 (EU - GB/F/D/E)



Airbus vznikl postupnými fúzemi firem čtyř evropských mocností z Velké Británie, Francie, Německa a Španělska. Každému státu by přidělen určitý podíl na pracích v závislosti na jejich majetkové účasti. Později se forma podniku změnila. Nyní spadá částečně pod francouzsko-německo-holandskou zbrojní společnost EADS (Evropská společnost pro letectví a vesmír) a částečně pod britský koncern BAE Systems. Rozložení úkolů ale zůstalo do značné míry zachováno. Od roku 2003 je AirBus předním výrobcem civilních letadel, v roce 2004 prodala firma poprvé více letadel než konkurenční Boeing. V roce 2004 udala 320 letadel.



V továrně evropského výrobce dopravních letadel se rodí neobyčejná novinka. Zbrusu nový Airbus A380 pojme 555 pasažérů, má dvě patra a náplň jeho nádrží mu umožní letět 14 hodin bez přestávky. Probíhají poslední testy mohutného Airbusu A380, který se má stát největším dopravním letadlem světa. Vývoj tohoto obra zabral plných deset let a to při celkových vývojových nákladech 10,7 miliard USD (12 miliard Euro). Financování bylo zajištěno Airbusem (5,1 mld USD), vládními státními dluhopisy (2,5 mld USD), finančními partnery (3,1 mld USD).



Americkým výrobcům Boeingu 747 je nový AirBus trnem v oku. Pravděpodobně bude ukončena nadvláda amerického výrobce na trhu velkých dopravních letadel a A380 v roce 2006 vystřídá populární Boeing 747 Jumbo Jet na pozici největšího dopravního letadla.



Evropská novinka bude mít dvě paluby po celé délce trupu a cestujícím nabídne dosud nevídaný komfort a osobní prostor. Ve standartní verzi najdete prvky, které byste dosud v letadle hledali marně. Jmenujme například duty-free shop, bar, společenská místnost, nebo tělocvična. Na dvoupatrovou palubu Airbusu A380 se kromě 555 cestujících vejdou ještě obchody, tělocvičny a dokonce i restaurace McDonald´s...



Vývoj A380 započal v červnu 1994 pod označením A3XX. Inženýři posuzovali mnoho konstrukčních řešení, jako například model se dvěma svislými ocasními plochami, trup s dvanácti sedadly v řadě a nakonec se rozhodli pro dvoupalubový trup.



Zaměřili se při tom na to, aby nové letadlo mohlo používat současné letištní vybavení s minimálními změnami.



Cílem bylo snížit provozní náklady na jedno sedadlo o 15 - 20% ve srovnání s americkým Boeingem 747. Nový Airbus bude mít o 49% větší podlahovou plochu a přitom bude mít pouze o 35% sedadel více, to znamená že jednotliví cestující budou mít více prostoru a pohodlí.



S využitím nejnovějších technologií bude mít A380 o 10 až 15% větší dolet, menší spotřebu paliva a bude také méně hlučná než Boeing 747. A380 bude vybavena vylepšenou verzí kokpitu a stejně jako A340 bude i ona řízena elektrickými impulsy, namísto hydraulického přenosu pohybu kniplu. Letadlo o hmotnosti 600 tun bude možno řídit pohybem zápěstí za pomoci malého joysticku.



Nový Airbus se bude vyrábět v několika variantách. Základní model A380-800 bude mít 555 sedadel ve třech třídách. Model s delším doletem bude nosit označení A380-800R. Nákladní verze s nosností 150 tun bude k dispozici v roce 2008 a bude mít označení A380-800F. Následovat by měly zkrácené modely A380-700 se 480 sedadly a prodloužený model A380-900 se 656 sedadly. Airbus vybral vysoká čísla modelů, aby tak vyjádřil, že A380ka přichází na trh jako plně vyvynuté letadlo, které nebude záhy nahrazeno novějšími verzemi.



Airbus oficiálně zahájil výrobu prototypu v lednu 2003 a první let byl naplánován na rok 2005. První komerční let odstartuje v březnu 2006 v barvách Singapure Airlines. Továrna dosud obdržela k 7.5.2004 129 objednávek na Airbus A380 a tak se zdá, že o zákazníky nebude nouze. Možná se dokonce bude opakovat situace s A330, který je naprosto nedostakovým zbožím. Mnohé aerolinie by jej rády pořídily, ale pořadníky jsou příliš dlouhé...


Rozdělení 129ti objednávek k 7.5.2004 dle denníku LeFigaro

Airbus A380 je v současnosti největším dopravním letounem, se kterým se na běžných linkách bude možno setkávat. Sestavuje se ve francouzském městě Blagnac poblíž Toulouse v obrovské hale o délce 490 metrů, šířce 250 metrů a výšce 46 metrů. Airbus je velkou skládankou, jejíž kusy pocházejí z různých evropských i světových zemí.





Dodavatelé dílů a zařízení pro tak obrovský letoun, jakým A380 je, samozřejmě nemohou pocházet jen z Evropy. Výrobce zařízení lze najít v Číně, v Rusku, v Austrálii, v Kanadě a také v USA, tedy v zemi, kde sídlí konkurenční společnost Boeing. Americké firmy Engine Alliance a Pratt & Whitney dodávají jednu z nejdůležitějších částí Airbusu A380 - proudové motory. Ovšem pouze za předpokladu, že si klient místo nich nevybere britské motory Rolls Royce.



Místům původu odpovídají i různé přepravní prostředky, kterými se části letouny na místo montáže svážejí. Části trupu přepravují velkokapacitní letadla, jiné připlouvají po moři či řekách. Přední část trupu se vyrábí ve Francii, a proto tento díl urazí velkou část své cesty po silnici. Ke slovu ale přicházejí všechny myslitelné dopravní prostředky, protože dodavatelů dílů pro Airbus A380 je více než tisíc pět set. Při přepravě dílů se, využívají letouny Beluga stejně jako říční a automobilová doprava. Přenosný modul určený pro překládání dílu Airbusu během říční přepravy.



AirBus byl veřejnosti představen na letišti ve francouzském městě Toulouse v úterý 18.1.2005. Tento den ale nezvlétl, to až poté, co projde statickými zkouškami. Podle zástupce firmy Airbus ale vzlétne do dubna. Letadlo může v případě, že si dopravce objedná verzi pro charterové lety, tedy když letoun nebude rozdělený na třídy, přepravit najednou až 820 cestujících. Dosavadní největší dopravní letadlo Boeing 747 unese 416 cestujících a létá od 60. let.



Nový stroj ještě posílí pozici Airbusu na světovém trhu, společnost v posledních letech v prodejích předběhla konkurenční americký Boeing. Oba podniky jsou navíc ve vzájemném sporu kvůli nedovoleným podporám ať už pro Airbus ze strany EU, tak pro Boeing ze strany USA. Spor měl skončit před Světovou obchodní organizací, státy se ale dohodly, že se domluví samy a pokusí se podpory zastavit. EU vadí, že USA dávají Boeingu státní zakázky, USA zase vadí, že EU dává Airbusu peníze na podporu výroby, ačkoliv je firma dávno výdělečná. Americká firma už dříve přiznala, že jí vadí především to, že EU podporuje výrobu A380, které zastrčí Boeing ještě více do pozadí.



Porovnání konkurentů - Boeing 747 a AirBus A380:

PorovnáníBoeing 747AirBus A380
Počet cestujících416555
Nosnost nákladu109 t150 t
Délka70,6 m73 m
Max.vzletová hmotnost397 t560 t
Maximální dolet13.570 km15.000 km
Cenacca 5,5 mld Kčcca 7 mld Kč


Dopravci, kteří si budou chtít nový Airbus pořídit, si musí připravit 260 až 300 miliónů dolarů (kolem sedmi miliard korun). Jako první si jej objednaly singapurské aerolinky, první letadlo dostanou v roce 2006. Kromě toho mají o letouny zájem i Air France, Lufthansa nebo Emirates či Korean Air. Nákladní verzi, která je schopná přepravit až 150 tun nákladu, si už objednala i kurýrní služba FedEx.



Právě díky Korean Air by se letadlo mohlo objevit i na ruzyňském letišti v Praze, kam linka dosud létá strojem Boeing 747. Podle mluvčí České správy letišť Anny Kovaříkové může Ruzyně A380 bez problémů přijmout. Dráha je pro tak velké letadlo dostačující, o čemž svědčí i fakt, že v Ruzyni zhruba jednou do roka přistává i vůbec největší letoun světa, vojenský Antonov 225 - Mrija (ten má o osm metrů větší rozpětí křídel, je o 11m delší a má maximální vzletovou hmotnost 600 tun, tedy o 40 tun vyšší než A380).



Technické parametry AirBus A380:

Motory 4x Rolls-Royce BMW Trent 900 nebo GP 7200 The Enfine Alliance (Pratt & Whitney/General Electric)
Určení motorů Rolls-Royce BMW Trent 900 preferují Singapore Airlines, Lufthansa, Qantas, Virgin Atlantic a ILFC (43 letadel)
Určení motorů GP 7200 preferují Emirates, AirFrance, FedEx, a ILFC (67 letadel)
Určení motorů Pro zbytek letounů zatím není výběr motorů definitivní.
Výkon motorů 4x 311 kN (verze pro cestující), 4x 340 kN (verze Cargo)
Rozpětí 79,8 m
Délka 73 m
Výška 24,1 m
Průměr trupu 7,14 m
Max.vzletová hmotnost 560.000 kg
Počet cestujících 555-820
Cestovní rychlost až 1.080 km/h (Mach 0,89)
Dolet 15.000 km

Několik počítačových simulací a fotomontáží:







Prameny :
Ekonomická příloha denníku LeFigaro (F), pátek 7.5.2004
http://www.skyfliers.com/a380.php
http://stoplusjedna.newton.cz/stare/200414/so14a28a.asp
http://www.novinky.cz/04/78/90.html
ABC č.5/2005

Zpracoval : Jirka, 19.1.+ 4.3.2005